dinsdag 10 november 2020

Zwicht mascné voor teatree?

Goed bedacht, zo’n samentrekking tussen masker en acné. Je weet meteen wat het is: acné door het dragen van een masker, hiermee wordt een mondkapje bedoeld. Schimmel door een mondkapje valt hier ook onder. Zo’n mengwoord wordt ook wel een porte-manteauwoord genoemd.

Nu we allemaal meer kapjes moeten dragen, zullen we er eerder mee te maken krijgen. Dus wil je vast ook weten hoe je er vanaf komt.

Voedsel
Als je al acné had, maar het wordt verergerd door het kapje, dan kan er een voedselallergie aan ten

grondslag liggen. Zelf heb ik jaren Inderm gesmeerd en Diane geslikt. Daar heb ik spijt van. Ik heb acné gehad tot ik 32 was. Toen stopte ik met melkproducten (alles, ook als er maar een klein beetje inzit) en verdween het spontaan. Altijd als ik weer melk neem, komt het terug. Als ik dat had geweten, had ik mij al die troep kunnen besparen. Maar dat is één verhaal, geen wetenschappelijke basis dus. Onderzoek wijst echter ook uit dat acne wel degelijk door melk kan komen. (Heng & Chew 2020) Tja, koemelk is geen mensmelk.🙈🙉🙊
Als je twee weken alle melk uit de voeding zou weglaten, zou je verbetering moeten zien.

Smeren
Verder kun je natuurlijk smeren. Theeboomolie (tea tree) of rozemarijnolie kan uitkomst bieden, afhankelijk van de bacterie waarmee je te maken hebt. (Esmael, 2020) Je kan deze niet puur op de huid gebruiken. Je kan ze aanlengen met een basisolie naar keuze, bijvoorbeeld tarwekiemolie of sesamolie. Deze schijnen over UV-beschermende eigenschappen te beschikken. (Korać, 2011)

Aan 500 ml basisolie voeg je ongeveer 80 mg theeboom- om rozemarijnolie toe. Het mengsel helpt ook schimmel voorkomen. Het is wel een beetje vet, maar het is ook belangrijk om je huid vet te houden en het verstopt de poriën niet. Om het vet minder zichtbaar te maken kun je er na een half uurtje met een wattenschijfje een beetje loose powder in je eigen huidskleur opdeppen.

Geen fan van olie, probeer dan deze aloe vera met teatree. Aloe vera trekt goed in en verzorgt.

 

Heng AHS, Chew FT. Systematic review of the epidemiology of acne vulgaris. Sci Rep. 2020;10(1):5754. Published 2020 Apr 1. doi:10.1038/s41598-020-62715-3

Esmael A, Hassan MG, Amer MM, et al. Antimicrobial activity of certain natural-based plant oils against the antibiotic-resistant acne bacteria. Saudi J Biol Sci. 2020;27(1):448-455. doi:10.1016/j.sjbs.2019.11.006

Korać RR, Khambholja KM. Potential of herbs in skin protection from ultraviolet radiation. Pharmacogn Rev. 2011;5(10):164-173. doi:10.4103/0973-7847.91114

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

  Knort je maag? Alle mondiale gerechten die uit een pakje komen, kun je ook zelf maken. Zo voorkom je toevoegingen als: suiker, maltodext...