vrijdag 4 december 2020

Choco-sap

 De meeste vrouwen die ik ken zijn niet vies van een reepje chocolade. Ikzelf ook niet, maar ik ben ook
dol op fruit. 

Nu voel ik mij opeens heel dom dat ik er nooit bij stil heb gestaan dat er om die cacaobonen ook een vrucht zit. Dat vruchtgedeelte wordt al sinds jaar en dag gewoon op de grond gemikt bij het oogsten van de bonen! Daar blijft de grond wel lekker vruchtbaar van, maar ik zou die vrucht weleens willen proeven. Dat kan. Niet de vrucht zelf, maar in de vorm van sap. Het schijnt mango-achtig te smaken. Dat klinkt goed, ik houd van mango.

De helden zijn Gierveld en Pinxteren. Na het maken van een documentaire over cacao, hebben ze besloten het sap te gaan verkopen. Ghanese boeren verdienen nu bijna 30 procent meer dan voor dit sappige avontuur.

Zij een appeltje voor de dorst, wij een heerlijk nieuw sapje van Kumasi. Ik ga het zeker proberen.

Houd jij ook niet van verspilling? Probeer dan eens onderstaande scheermesjes.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

  Knort je maag? Alle mondiale gerechten die uit een pakje komen, kun je ook zelf maken. Zo voorkom je toevoegingen als: suiker, maltodext...