donderdag 26 november 2020

Raw-foodisme: ff doorbijten

Commentaar op het raw-foodisme, ik lust je rauw!

Ik vroeg mij af hoe het kwam dat we een zak voorgesneden andijvie bezorgd hadden gekregen, terwijl we ook een hele andijvi hadden. Zekker een foutje in de bestelling. Aan het begin van de week de hele andijvie in stukken gehakt voor een heerlijke stamppot rauwe andijvie. Later die week werd het tijd om die zak ook leeg te maken. Dus hup, aardappeltjes schillen en op het gas en even 20 minuten tijd om wat zaken te regelen. Tijd om de andijvie toe te voegen. Ik ruk de zak open en ruik wat raars... Mijn hemel, waar heeft mijn bril al die tijd gelegen?! Dit ruikt niet naar andijvie. Dit is boerenkool. En zo aten we dus stamppot rauwe boerenkool. Dat was even doorbijten, vond ik. Echter, mijn jongste spruit zei opeens dat hij het lekker vond. Hij wil nooit zijn avondeten.
Achteraf houdt hij ook van rauwe spitskool, wortels, komkommer, paprika. Ik denk dat hij gewoon een crudivorist  is. Hij wil alleen maar rauw. Er zijn altijd producten die minder geschikt zijn om rauw te eten.

Aanhangers van het crudivorisme[1] echter, eten meer dan 75% van hun voeding rauw en onbewerkt.

Veelal wordt aangeraden om je groenten te koken voor je ze eet. Vooral omdat het dan makkelijker wordt om de aanbevolen hoeveelheid (twee ons) te halen.

Witlof vind ik zelf ook lekkerder ongekookt, gesneden met appel, sinaasappel en een likje abrikozenjam (zonder suiker). Ook winterpeen, wortels, witlof, andijvie, spinazie en verschillende koolsoorten vind ik rauw prima te eten.  

Even uitgebreid op een winterpeen kauwen als je lekkere trek hebt is trouwens best slim als je wilt afvallen. Voor je het weet is je trek over door al dat kauwen

Bovendien zorgt kauwen voor:

  • Minder winderigheid
  • Gezondere tanden
  • Verzadigingsgevoel
  • Betere vertering


Ik vind dat afwisseling het sleutelwoord is. De voedingswaarde van tomatenpuree of een tomaat uit het vuistje komt geenszins overeen. De meesten zullen de groenten bij de avondmaaltijd gekookt eten. Ik doet dat ook, maar tussendoor lust ik ze rauw.

Geïnteresseerd in rawfood? Dan heb je wel wat aan het boek 'Raw food als levenskunst'.



[1] Raw-foodisme

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

  Knort je maag? Alle mondiale gerechten die uit een pakje komen, kun je ook zelf maken. Zo voorkom je toevoegingen als: suiker, maltodext...